28 dec. 2010

Kanske den sista Socialdemokraten - snart

Vår statsminister Fredrik Reinfeldt är rekordpopulär. Mer är var sjunde väljare har stort eller mycket stort förtroende för honom. Och jag kan säga er att jag är en av dem. För att han är seriös, det känner jag mig helt säker på. Reinfeldt levererar - vare sig man gillar det eller inte. Tänk bara med vilken tjurskallighet han har skjutit skarpt mot de sjuka och de arbetslösa samtidigt som han gödslat oss som sitter med jobb. Precis som han sa han skulle - för vår egen skull. Och hur är det man brukar säga? Jo, man biter inte den hand som föder en utan den andra. Eftersom vi är ett land av välmående medelklass är det smartness att bygga en politik på den grunden - om man vill ta plats bakom ratten. Så snart har vi igen ett arbetarparti som nästan själv kan skrapa ihop en egen majoritet. Sannolikt redan till valet 2014. För knappast något står i vägen för de nya Moderaterna. Till och med broderskaparen, tillika den glade göteborgaren, och statsvetarprofessorn Ulf Bjereld säger att ingen socialdemokrat kan matcha det politiska underbarnet Reinfeldt. På Aftonbladet kan man dessutom skönja en lätt panik mitt bland ropen på en opposition: ”'Om du inte kan övertyga dem, förvirra dem', sa Harry S Truman om väljarna. Fredrik Reinfeldt behöver inte ens göra det. Oppositionen har gjort det åt honom" skriver KK (Katrine Kielos) på ledarplats. Ja, moderaterna har ledaren och politiken. Så Fredrik Reinfeldt, du är ingens strykhund och kan idag le lite. Det finns inget som hotar dig och alla vill vara som du. Du är i procent i nivå med Kim Il Sung. Och jag bara undrar, när blev det så här? Som en retorisk fråga, alltså. För jag såg redan i hans första officiella intervjun - den han hade i fyran hos mysiga Ekdal och Malou strax efter att han tillträtt som den store ordförande - vart det skulle barka hän. Mannen talade direkt till mitt hjärta och min själ när han beskrev det vanliga livet för en familj i tiden. Han är ett geni, tänkte jag på plats och ställe där jag låg i min hörnsoffa. Men jag ska för tydligheten förklara att jag inte röstat på honom. Det kommer aldrig att hända. Jag är kanske den sista Socialdemokraten. Snart.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: