På 100 steg till postade jag en hel del om Saab. Det var 2009. Saab hade ingen framtid. Bästa vore att lägga ner. Jag konstaterade bland annat att sportbiltillverkaren Koenigsegg knappast kunde rädda bilföretaget. Jag var också kritisk till att Mona Sahlins planer på att rädda biltillverkaren med statliga pengar. Bilföretaget har i princip aldrig tjänat pengar. Till slut hamnade Saab i en annan sportbiltillverkares händer. Holländska Spyker Cars köpte, sannolikt med rysk hjälp, i början av 2010 Saab av General Motors. Men under slutet av 2010 började rapporterna om att Saab inte når säljmålen dugga tätare. Man klarar sig hyggligt på tjänstebilsmarknaden men att men säljer nästan inga bilar till privatkunder, som är oroliga över andrahandsvärdet. Och nu dömer experterna ut företaget. "Saabs har inga hållbara försäljningssiffror i längden. Man kan inte leva på de här nivåerna och Saab har ju inte alls nått de uppsatta målen, svarar Christer Karlsson, professor i industriell produktion vid Copenhagen Business School i Köpenhamn. Saab klarar sig just nu tack vare sålda verktyg och sådant, men i nuvarande struktur har de inga möjligheter att leva in i nästa bilgeneration". Christer Karlsson konstaterar att Spyker inte har de miljarder som behövs. Jag tycker att man istället för att sälja till en köpare som tidigare bara arbetet med lyxbilar i små volymer borde gjort som Volvo och sålt sig till ägare med tillgång till den asiatiska jättemarknaden. Volvo såldes till kinesiska Geely. Om det nu handlar om att bevara varumärket hade det varit medicinen. Det fanns dessutom kinesiska intressenter. Visst kanske Geely på sikt inte kommer att tillverka bilar i Sverige, vilket också skulle kunna ha blivit fallet med Saab hos asiatiska ägare. Siktet var därför inställt på europeiskt ägande. Men det är bättre att bilen finns kvar än inte alls, om än inte i svensk tillverkning. Och mig skulle det inte förvåna om det snart droppar in ett bud på Saab från just Asien. Spyker är nog trötta på Saabs ständiga förluster. Bakom finns också den ryske finansiären som GM tackade nej till, som inte tilläts bli en officiell ägare. Snart kan Saab vara ryskt - i familjen Antonovs portfölj. Antagligen där bilföretaget borde hamnat för redan ett år sedan.
(2011-01-13) Läser idag att Alexander Antonov är på väg in i värmen som en av de officiella ägarna.)
(2011-10-26 Svenska Dagbladet skriver: "Flera spår pekar på att den ryske bankiren Vladimir Antonov kan vara inne som ägare i Spyker via en investeringsfond – trots förbud från GM. Antonov själv dementerar. Att hans imperium har en närvaro bakom kulisserna hos tre av fyra storägare står utom tvivel. Nu väntas den ryske affärsmannen komma tillbaka som formell ägare i Spyker och Saab." )
Läs även andra bloggares åsikter om Alexander Antonov, Spyker, Saab, Volvo, Geely
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar