11 nov. 2011

Trötta trötta M-ledaren Fredrik Reinfeldt


Medan K special om Franz Kafkas manus går i bakgrunden på tvåan tänker jag mot bakgrund av den diskussion vänstersossen Daniel Suhonen och högersossen Widar Andersson hade i Studio Ett om deras, och mitt, partis framtid att det är märkligt att inte något väsen gjorts av statsminister Fredrik Reinfeldts uttalande på M-kongressen för några veckor sedan om att vi inte bör ha visioner eftersom de kostar pengar. Ett tröttare politiskt statement vet jag inte när jag hörde senast. Och med bland annat SJ-helvetet, vårdskandaler, orättvisor i skolan, ohemula vinster inom den privat välfärdssektorn och ungdomsarbetslöshet på dagordningen känns Reinfeldts defensiva hållning mer som en cynisk spark i magen riktad mot de i utanförskap än ett ansvarstagande att applådera. Och handen på hjärtan, har inte statsministern med detta tagit statsmannagigget ett steg för långt. Tillsammans med den historiskt historiska historielöshet moderatledaren visade upp i Örebro genom att låta påskina att det är högern som skissat välfärdssverige framstår påståendet om att Sverige är färdigbyggt som ett vittnesmål om ointresse. Kanske är det ändå så att Socialdemokraterna och dess partiledare Håkan Juholt kan vänta ut den regeringstrött borgerlighet. Vila på hanen nu för att nästa år, när väljarna glömt det som hände 2011, gå på offensiven med en den ena visionen och en det andra. Inte minst för sitt tala om att det finns en framtid för fler än de som är i innanförskap.

Skickat från min Samsung Mobil

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Johan sa...

Håller med om att Alliansen är visionslös. Men förstår inte varför du du fått för dig att Socialdemkraterna har några. Var har du ens sett ett frö till några visioner där?

Tomas Agdalen sa...

Johan: Nä det har du rätt i. Egentligen menar jag, tror jag - eller hoppas, att S tar bort Juholt för att börja om på nytt. Nu när motståndet ser svagt ut.