13 dec. 2011

Uterligger twittrar i ett New York-inspirerat projekt

Följer med spänning uteliggare i Stockholm som twittra under hashtaggen #vihors #vihorsisthlm. Det verkar handla om ett samarbete mellan Stockholms stadsbibliotek, Stockholmskällan och Stadsmissionen. Idén är ska vara hämtad från New York. Jag har redan plockat upp några tweeps i mitt Twitter. Och jag läser bland annat @paulpogi2 twittra: "Its raining and will take my walk later have to make use of the shelter am having now for i won't get it in the coming hours ". Omständigheterna bekräftas bara jag släpper ut katten på terrassen. Ruggigt väder. Inte ett jag vill vara ute i. Och jag kan inte annat än lyckönska deltagarna till ett framgångsrikt projekt. Dessutom har jag all anledning att tro på initiativet. Genom twittret kommer vi att på riktigt kunna ta del av det liv  människor utan tak över huvudet lever, på ett sätt så att det kryper under huden. Det blir svårt att värja sig mot den vardag uteliggare har. Alltså, här har vi sannolikt snart ännu ett bevis för att med sociala medier finns en möjlighet att medvetandegöra och begripliggöra så som vi bara för några år sedan trodde inte var möjligt. Autenticitet vinner alltid före det konstlade.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: