Alltså, om den nya digitala moralväktaren skrev jag för flera dagar sedan. Det är inte staten som angriper yttrandefriheten, utan det är den fria marknaden - som anpassar sin verksamhet för att inte väcka anstöt i något kapitalstarkt läger. Det gäller att ha en produkt som inte kan ifrågasättas av någon viktig grupp. I framkant ligger Apple som fixar och trixar för att utmanövrera sånt som porr och felaktiga politiska uppfattningar i sina produkter, bland annat i Ipaden. Men också exempelvis Spotify och Facebook är aktiva för att bara hålla sig till det politiskt korrekta. Idag lyfter dessutom Svenska Dagbladet fram hotet från kapitalet. Man konstaterar att samtidigt som svenska biografcensuren försvann i och med att Biografbyrån lades ned vid årsskiftet tar en ny censur vid. "Men nu är det internationella informationsföretag, inte myndigheter, som håller i saxen. Och bokförlag och tidningar, normalt sett det fria ordets främsta förkämpar, medverkar till utvecklingen". Ja, och mot det hjälper inga lagar från riksdagen för marknaden har sina egna - pengars, money talks. "Årets julklapp är ett hot mot demokratin, hävdar allt fler debattörer. Journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom Hulthén menar att Ipadfebern får svenska medier att sälja ut sitt oberoende", förklarar Svenska Dagbladet, och hänvisar till Carolina Hemlin, chefredaktör på RFSU:s tidskrift Ottar. "När det till exempel gäller synens på sexualitet är en sekellång kamp för öppenhet och sexuell frihet satt under hot". Hemlin påpekar att den nya sexualfobin kommer från ett håll som normalt inte brukar betraktas som moralkonservativt, internetföretagen.
Läs även andra bloggares åsikter om Facebook, Spotify, Apple, Yttrandefrihet, Internet, Pornografi, Politik, Politiskt korrekt, Politiskt inkorrekt, censur
Läs även andra bloggares åsikter om Facebook, Spotify, Apple, Yttrandefrihet, Internet, Pornografi, Politik, Politiskt korrekt, Politiskt inkorrekt, censur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar