Jag uppmärksammar att advokaten Anders Elmer, specialist på arbetsrätt, i Svenska Dagbladet bekräftar mitt påstående från igår om att uppdateringen på Facebook om arbetsplatsen som ett dårhus sannolikt inte skulle utgjort saklig grund för uppsägning. Han säger att det "låter väldigt oskyldigt". Men nu handlade det inte om anställda. Arbetstagaren som uppdaterade och arbetskamraterna som kommenterade, och som därmed också fick sluta på arbetsplatsen, var ditsända av ett bemanningsföretag. Och då kommer ju saken i ett annat läge. Uppdragsgivaren kunde hänvisa till det avtal han eller hon har med bemanningsföretaget och kräva att de misshagliga skulle ersättas av annan inhyrd personal. Frågan om uppsägning blev först aktuell i förhållandet arbetstagarna och bemanningsföretaget. Men det var säkert inget problem. För i samma stund som arbetstagarna skickades hem uppstod troligen arbetsbrist hos bemanningsföretaget. Det är saklig grund för uppsägning. Sådan är arbetsrätten. Elmer passar också på att varna arbetstagare för att vara allt för frispråkiga på nätet i olika sociala medier om sin arbetsgivare. "Lojalitetsplikten går långt", förklarar Elmer, och fortsätter: "Den grövsta typen av illojalitet är om man driver en konkurrerande verksamhet. Eller om man pratar illa om ett företag så att de faktiskt tappar affärer". Det gäller alltså att hålla sig kvar som anställd hos sin arbetsgivare - annars är snart det kokta fläsket stekt.
Läs även andra bloggares åsikter om Bemanningsföretag, Las, Uppsägning, Lojalitetsplikt, Facebook, Sociala medier, Arbetsrätt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar