2 jan. 2011

Kvinnan på Bringing It All Back Home

Sally Grossman heter den sköna kvinnan som på så cool vis hanterar en cigg på omslaget till Bob Dylans platta Bring it all back home, med exempelvis klassikern Maggie's Farm. Detta är så att säga exempel på all underbar bi-info i Patti Smithts biografi Just Kids. Boken om hennes och vännen Robert Mapplethorpes strävan mot kulturtoppen. Efter en slagning på nätet klargörs det också att Sally Grossman var gift Albert Grossman, Bob Dylans första manager. Ikväll ska jag bläddra i mästarens biografi Vol 1 (som nog aldrig för en uppföljare) för att se om Sally Grossman förekommer. Som extra allt till er bloggenläsare kan jag berätta att det står en hel del om Patti Smith och Robert Mapplethorpe i punkbibeln Please Kill Me. I de ursprungliga punkkretsarna uppfattas de som ett halvtöntigt wannabe-par. Som de inte så länge till behövde vara.

2 kommentarer:

unwiederholbar sa...

Men...kom tillbaka till twitter!

Tomas Agdalen sa...

Blir lätt generad av att vara saknad. Kände att jag behövde bryta. Blev för mycket twittrande. Men jag har ju svårt att hålla mig borta och har börjat i liten skala igen under 300stegtill. Ska den här gången försöka vara lite klokare.