28 nov. 2011

Vi förtjänar en statsminister utan visioner

Av förra veckans mest sedda teveprogram såg jag det på plats 2 och 7 - fyrans Så mycket bättre och Idol. Inte för att jag tycker att det är bra program, mer av tradition än för att jag hoppas att de ska ge mig något i intellektuellt utbyte. Men jag ångrar varje sekund jag slängde bort. Tur att jag hade en Chimay att lugna mig med. Annars hade jag mått psykiskt dåligt. Men, jag gillar på ett genuint och ärligt vis niondeplacerade Fråga doktorn. Ett program av folk, med folk för folk. Fast det är som bäst när det handlar om riktiga folksjukdomar som ångest och diffus värk. Sjukdomar folk verkligen har, vid sidan av de mer sällan förekommande mer konkreta sjukdomarna - alltså i den meningen att det går att beskriva med objektiva fynd, som medicinarna säger. Hur som helst menar jag att listan nedan visar att vi förtjänar en borgerlig regering med en företrädare i skepnad av statsminister Fredrik Reinfeldt som säger att visioner är dåligt eftersom de kostar pengar - så som han lade fram saken i Örebro häromveckan under Moderaternas partikongress. För mig är det ett uttalande lika smaklöst som programmen i listan är dövande.Och Jonas Thente, hur var det Julius Ceasar sa när han sneglade bort mot den ideologiskt rastlöse och kroppsligt slimmade Cassius? Jo: "Jag vill ha fetlagt folk omkring mig /:/. Fetlagt, välkammat folk som sover gott om nätterna." Vad tycker jag tittarna borde bjudas på då, och välja att se. Ja, filmen om jazzpianisten Jan Johansson gav mig ytterligare en dimension. Liksom Carl Johan De Geers filmer om sitt liv. Bergmans Scener ur ett äktenskap är dessutom ett exempel på bra underhållning med budskap. Detta är dokument som leder till ifrågasättande och nya tankar, det är min melodi det.

Förra veckans mest sedda program
1.
På spåret (SVT 1, fredag) 2 331 000
2. Så mycket bättre (TV 4, lördag) 1 887 000
3. Skavlan (SVT 1, fredag) 1 818 000
4. Bonde söker fru (TV 4, onsdag) 1 360 000
5. Allt för Sverige (SVT 1, söndag) 1 242 000
6. Veckans brott (SVT 1, tisdag) 1 035 000
7. Idol (TV 4, fredag) 1 031 000
8. Postkodmiljonären (TV 4, lördag) 913 00 


Läs även andra bloggares åsikter om

2 kommentarer:

Johan sa...

Bra! Och du har nog rätt i att politikerna måste vara hyfsat menlösa för att passa svenskarna, Reinfeldt har lärt sig det, och jag tror Juholt och Sjöstedt snart gör det också. För visst är det märkligt att moderaterna tycker att t.ex. värnskatten är ok (baserat på att den passar den svenska avundsjukan), på samma sätt accepterar Juholt merparten av jobbskatte- och RUT-avdragen (folk har vant sig vi detta och det är bekvämt).

Tomas Agdalen sa...

Det ska vara gött att leva är väl tidens devis. Minsta motstånd.(gjorde några ändringar i början av texten för att tydliggöra motsättningen mellan meningslösheten i teveprogrammen/politiken och den intellektuella utvecklingen.)