7 nov. 2011

(S)kräckfallet: Gör något någon! Nu!

Sammantaget, men hänvisning till posten tidigare idag, vill säga att valet 2010 visade att vänsterspåret är kört. Folk vill helt enkelt inte ha det. Inte tillräcklig många i alla fall. Jag vill också hävda att Håkan Juholt är fel person att leda Socialdemokraterna mot valseger. För det kommer att inte att lyckas med. Och har han en gång varit rätt person, är den tiden nu förbi. Vad än Juholt påstår till Aftonbladet. Och det är inte bara jag som är orolig. "Men om opinionsstödet är lika svagt eller ännu svagare när vi kommer in i februari-mars 2012 kommer frågan om hans avgång sannolikt att väckas på nytts", säger statsvetaren och socialdemokraten Ulf Bjereld till DN. Jag tror dock att saken är mer akut. Så i min värld gäller nu: Gör något någon! Och det nu!

2011-11-08 Bo Krogvig, pr-konsult som jobbat länge för partiet och Johanna Graf, Socialdemokrat och oppositionsråd i Solna, diskuterade i P1 Morgon S-krisen. Krogvik vet jag inget om, men Graf tillhör partiets högerflank och som kördes över av valberedningen när Håka Juholt lyftes fram. De hade som väntat inget recept för hur opinionsläget ska vändas. Men de var överens om att partiet måste lämna Folkets hus. Med det menas att man inte längre bara kan vända sig inåt i partiet, mot medlemmarna. Och vad det betyder i praktiskt politik är svårt att ha en klar uppfattning om. Min erfarenhet är emellertid att Socialdemokratiska medlemmar i större omfattning en än andra i själ och hjärta är vänsterpartister - sådana som inför valet 2010 tvingade på Mona Sahlin Lars Ohly. Som sedan sparkade ut Sahlin för att ersätta henne med vad de betraktade som sin goa göbbe. Och i Aftonbladet skriver Lena Melin att Juholt bara har dagar möjligen månader på sig att förändra opionsläget så.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: