6 mars 2012

Vad är alternativet till mångfald?

Blir genom Per Wirténs blogg medveten om att det pågår en anti-identitetspolitisk debatt också inom Svenska kyrkan. Det är alltså inte bara folk inom högern som vill avgränsa majoritetssamhället mot det främmande. Nu är det en präst, som setts hänga med Sverigedemokraterna, som skrivit i kyrkans tidning att kyrkans företrädare ska dra en skarp skiljelinje mellan kristendomen och en religion vars budskap "diamentralt skiljer sig från själva kärnan i det kristna budskapet". Och högern vill göra detsamma i det sekulära Sverige, mot människor som inte är svenska nog. Som Timbro gett ut rapport och hållit seminarium om. Man vill tvätta av ordet assimilation för att smutskasta den multikultirulla ansatsen i politiken. Få oss att tro att det finns ett hot mot det demokratiska samhället och den rådande synen på mänskliga rättigheter, som Magnus Linton bemötte hjärnspökena i DN häromdagen. Och måtte trollet spricka snart. För det är bara destruktivt att behöva möta det  nära på dagligen. Och även om jag inte är en skribenternas stjärna på himlen som Linton och Wirtén gör jag vad jag kan. Nu genom att dra fram den ljusskygga främlingsfientligheten i ljuset: Jag undrar vad som egentligen är alternativet till ett mångfald.

Skickat från min Samsung Mobil

Inga kommentarer: