21 jan. 2012

Vad vi lärt oss med Juholt-kaoset är att vi måste ha en ny beredningsprocess

Ibland är fritt fall en bättre lösning än konstant kramp. Och det verkar som om Håkan Juholt nu förstår att lösa upp knuten sedan pratat med Per Nuder. Alla verkar i alla fall överens om att Juholt i eftermiddag från Oskarshamn meddelar att han avgår som ordförande för det Socialdemokratiska partiet.Vad har vi i partiet lärt sig? Jo, framförallt att vi måste har en ny process i partiet för att ta fram en ordförande. Som jag beskrev redan när Juholt valdes i mars i fjol pressades kongressen på en kandidat av valberedningen som delegaterna av tradition måste välja, men som många reda då var tveksamma till. Igår lyfte jag också fram att Juholt inledningsvis dömde bort sig som möjlig och fungerande S-ordförande. "Oj. De är inte kloka. Absolut inte­. Absolut inte. Jag är inte en sådan person. Jag är alldeles för yvig, ostrukturerad. Jag har inte en personlighet som passar för ett sådant ledande uppdrag", sa han när hans namn presenterades.

Inga kommentarer: