10 feb. 2011

Jag står fast vid att pojkars anti-pluggkultur inte är huvudproblemet


Idag presenterade Lärarnas tidning statistik som de sammanställt från Skolverket som visar att flickor får högre betyg i vissa ämnen i högstadiet än pojkarna trots att pojkarna presterar bättre på kunskapsprov. I P1 Morgon spekulerades intressant under rubriken "Killarna missgynnas vid betygssättningen" om varför. En del av förklaringen föreslogs ligga i att flickor är bättre på att läsa av vad hela det spektrum av krav som läraren har för att ge höga betyg. Dessutom pekade forskare på att det i huvudsak är kvinnor som är pedagoger, vilket ansågs kunna medföra att undervisningen utformas så att tjejer lättare klarar att uppfylla kraven. För mig har nyheten en annan betydelse. Jag knyter ihop den med den omständigheten att flickor har svårare att få en payoff i yrkeslivet. Saco-ordförande Anna Ekström har i egenskap av ordförande för Delegationen för jämställdhet i skolan också vid olika tillfällen konstaterat att flickor har högre betyg än pojkar. Anna Ekström vill möta detta med att få bukt med pojkars anti-pluggkultur, senast hörde vi henne prata om det i samband med att hon överlämnade delegationens slutbetänkande. Hon vill bryta femtio års struktur med duktig flicka genom att satsa mer på pojkarna som grupp. Jag vände mig då mot det, för hur synd är det om pojkarna. Det verkar ordna sig ändå för dem i yrkeslivet. Det är flickorna som på en generell nivå i högre grad riskerar att få ett lågavlönat lågprestigejobb. Även de kvinnor som gör en karriär når i liten utsträckning hela vägen. Att de hade höga betyg i skolan tycks sakna betydelse i det långa loppet. Istället för att hålla emot flickorna att de har bra betyg bör vi därför se till att de får förutsättningar att dra nytta av det senare i utbildningsväsendet och yrkeslivet.

Inga kommentarer: