7 dec. 2011

... som en fjäril och sticker som ett bi - eller rumble in the jungle för Juholt



"Jag jämför mig med min ungdoms idol Muhammed Ali och lovar att fortsätta att dansa som en fjäril och sticka som ett bi", avslutar idag Socialdemokraternas ordförande Håkan Juholt sitt alla-har-rätt-till-mobil-utspel i Dagens Nyheter. Aha, är det han gjort - tänker jag. Det får mig att fundera över dagens lägsta-SCB-siffror-för-Socialdemokraterna någonsin. Nej, med tanke på skandaler kring hans kulbo och de felaktiva bostadsbidragen har det nog varit mer av Rumble in the jungle. Han medger själv nu att räkningen till åtta beror på att han tagit för lätt på titelmatchen. Vi får se om Joholt står pall för de smockar som givits och de hand pockat efter. Ali tog rejält stryk där i Zaire oktober 1974 av Ge
orge Foreman, för segern. Och jag ser nu Juholt vila mot ringrepen. Taggad. Han lovar attack. Lyfter fram sig som en vinnare i längden. Och det finns en öppning, trots allt. För dokumenterat visionslöse M-ledaren Fredrik Reinfeldt är fett soft nu. "Vill inget, kostar för too much" - var budskapet i Örebro nyss. Kanske vinner ändå nu, liksom då Ali, av experterna uträknade Juholt på knockout. Juholt verkar lika tjockhuvuad. Det finns dessutom ljuspunkter för Socialdemokraterna i dagen SCB-siffror, berättade en av mina lobbyistvänner upphetsat i telefonen från sin dotters pågående handbollsmatch. Partiet har tappat mest i traditionella S-fästen, som Norrland. "De rösterna tar han tillbaka", räknade lobbyisten högt. Ja, jag tänker jag. Möjligen. Men jag tror nog att Vänsterpartiets kommande ordförande Jonas Sjöstedt blir en svår nöt för Juholt. Sjöstedt vill köra en stenhård vänstersosselinje, plocka många privatiseringshatare och bakåtblickande. Fast dagens 27,7 procent plus några avhoppare i gummiband kan räcka - ända till 35 procent.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: