6 dec. 2011

Men visst var det omdömeslöst av Uddén

Så stort hålla det vara idag, först i DN:s pappersutgåva och seden i P1:s Studio Ett, när tidningens Peter Wolodarski beskyllde radions Cecilia Uddén för att vara omdömeslös genom att ställa upp på en krambild med de två sekteristiska kvinnorna från islamska Salafisterna i samband, vilket jag också bloggade om, med att de talade sig varma för ett religiöst Egypten styrt genom sharia. I en intervju Uddén gjorde beskrev de bland annat att de ser fram emot att det ska bli en laglig rätt att stena kvinnor som varit otrogna mot sina män. Galet? Javisst! Men sant. Och jag håller med Wolodarski. Det han sa tänkte jag på redan igår när jag skrev om min oro inför den politisk utvecklingen i Egypten, även om jag valde bort det spåret. Väljer nästan alltid: En post en vinkel. Och liksom Wolodarski undrade jag om hon också skulle ha skinit ikapp med ungerska fascister. Uddén, som inte ser att bilden sänder ut konstiga signaler, gav svar på tal. Det skulle hon inte, för de är män. Passar också på att konsterar att Uddén i flera av sina reportage inför valet i Egypten visat en okritisk aningslöshet inför Muslimska brödraskapet, som hittills inte haft demokrati och jämställdhet på programmet. Jag vill se mer av den varan innan jag köper bröderna som lämpliga politiska ledare.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer:

Johan sa...

Tycker att detta var helt konsekvent av Uddén, stämmer väl överens med vad hon vill förmedla genom sina reportage från mellanöstern.

Tomas Agdalen sa...

Johan: Kan inte se något som helst värde i att ställa upp på den typen av bilder för en journalist. Att Stina hoppade med vissa dårar var tokigt det med, men hon har ju aldrig varit något annat än en kvinnlig Oldsberg.

Johan sa...

Uddén tycker fundamentalistiska talibaner är bra så det är konsekvent att hon poserar med dem

Tomas Agdalen sa...

Johan: Aha. Ja, så har jag känt det också när jag lyssnat på hennes reportage.