18 jan. 2012

Konst är att synliggöra och provocera

Läste häromdagen en bloggpost av en kulturjournalist som i texten tycktes beskriva att riktig konst är opolitisk. Inlägget aktualiserades av Bengt Ohlssons påhopp på kulturvänstern  med anledning av att den, enligt Ohlsson, närmast ryggradsmässigt är emot nya Slussen för att den är kulturvänster - alltså argumentationslöst. Hur det är med den saken lämnar åt övriga att oroa sig över. Men när det gäller definitionen av konst ligger jag närmare Jonas Hallbergs och Karolina Ramqvist som menar att konst är att synliggöra respektive provocera. Med dessa utgångspunkter konstaterar jag att "konst är allt som väcker en tanke hos mottagaren". Med de kriterier den bloggande kulturjournalisten ställde upp får man knappast konst. Mer föremål, texter och ljud - utan själ och mening. Och för anknyta till nya slussen så är min engagemang opolitiskt utifrån en höger- vänsterskala. Jag önskar mig bara en fortsatt öppen okommersiell yta oavsett vem som tycker så - alltså gillar Carl Bildt, Mange Schmidt eller Carl Johan De Geer min syn på saken, fine. Jag är på. Ändå.

Inga kommentarer: