9 feb. 2012

Fredrik Reinfeldts pensionsuttalande en del i en större plan mot folket

Tar ofta ett par dagar för polletten att ramla när. Så också ifråga om Fredrik Reinfeldts uttalande om att vi ska arbeta till vi är 75 år. Som statsministern kryddade med att vi för att orka ända fram ska vara beredda att byta karriär mitt i livet. Men det var min kamrat på facebook som satte mig på spåret. Få ifrågasätter att vi behöver diskutera pensionsåldern, som idag ligger på 65 år - med en genomsnittlig pensionering vid 61 år. Prognosmakarna räknar med att varannan nyfödd kommer att bli 100 år. Det ställer helt nya krav på systemet. Röster har höjts för ett behov av kraftiga skattehöjningar. Så mycket som 13 kr per hundralapp för bibehållet välfärdsåtagande. Såklart orimligt. Snarare måste egenavgifterna saltas. Och i detta framtidsperspektiv är pensionerna ett separat bekymmer. Men minsta blåmoderat inser att det inte finns något enklare fysiskt arbete för utslitna 50-åringar att karriärbyta till. Särskilt för medelålders kvinnor som lyft gamlingar dag ut och dag in. Fast jag förstår nu att Reinfeldts tankar om pension ingår i en större plan. För sedan Reinfeldt närmast rökt ut folk med förslitningsskador ur socialförsäkringen är de ett arbetsgivarproblem - i den meningen att arbetsuppgifterna måste anpassas. Det är i praktiken svårt att sparka folk enbart på den grunden att de har för ont för jobbet. Nu vill statsministern att människors med värk ska ta sitt ansvar genom att säga upp sig, för omskolning. Men vi vet ju att det inget jobb finns för dem, så vad det egentligen handlar om är att de ska gå hem och bli försörjda av annan än staten i avvaktan på att sjuttiofemårsdagen inträffar. Scenariot stämmer också väl med Reinfeldts klagosång från i höstas i Örebro - den om att välfärd är för dyrt för oss.  Jag säger: Hela Sverige skrattar åt Reinfeldt, en del av glädje andra med värk.

Skickat från min Samsung Mobil
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

Liw sa...

För det första vem har ställt den prognosen, vill väldigt gärna läsa den.

Sen torr jag att han spelar ut det där för att smyg höja till 68 typ.

suck.

SV:Du lyckas alltid få mig på bra humör. Tack!

Tomas Agdalen sa...

Liw: Du har antagligen rätt. Och det är egentligen inget problem. Flexiblare pensionssystem kan vara bra. Men jag vänder mig mest om det aningslösa om att prata om ett karriärbyte mitt i livet. Hittade snabbt lite här om prognosen: http://di.se/Default.aspx?pid=25115__ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer=. (och 14-åringen heter också Liv)